"Göra våra medmänniskors liv behagligt"

Så länge som du fortsätter att vara övertygad om att alla andra alltid måste rikta sin uppmärksamhet huvudsakligen på dig, så länge som du inte bestämmer dig för att tjäna - att dölja dig själv och försvinna - kommer ditt umgänge med dina bröder, kollegor och vänner att vara en ständig källa till besvikelser, dåligt humör ..., till högmod. (Plogfåran, nr. 712)

När det känns tungt att ge någon ett handtag, att göra någon en tjänst, tänk då på att den du hjälper är ett av Guds barn, kom ihåg att Herren har befallt oss att älska varandra.

- Och mer än så: fördjupa varje dag denna evangeliska uppmaning. Hejda dig inte på ytan. Dra konsekvenserna - det är mycket enkelt - och rätta varje ögonblick ditt uppförande efter dessa krav. (Plogfåran, nr. 727)

Se till att du dagligen och generöst bemödar dig, glatt och diskret, om att tjäna dina medmänniskor och göra deras liv behagligt.

Att handla så visar verkligen Jesu Kristi kärlek. (Smedjan, nr.150)

Om vi låter Kristus härska i våra själar, blir vi inte auktoritära, utan kommer att tjäna alla människor. Att tjäna. Vad jag tycker om det ordet! Att tjäna min Konung, och för hans skull, alla dem som blivit återlösta av hans blod. Om vi kristna ändå kunde tjäna! Låt oss anförtro Herren vårt beslut att lära oss tjäna, för det är endast genom att tjäna som vi kommer att lära känna och älska Kristus, att göra honom känd och få honom att bli älskad av andra.

Hur skall vi visa honom för andra? Genom vårt exempel: låt oss vittna om Jesus Kristus genom att frivilligt tjäna honom i all vår verksamhet, för han är Herre över allt som sker i våra liv, för han är det enda och yttersta skälet för vår existens. När vi sedan har givit detta vittnesbörd genom vårt exempel, kan vi undervisa genom våra ord och vår troskunskap. Så handlade Kristus: coepit facere et docere, först undervisade han i handling, därefter genom sin gudomliga förkunnelse. (När Kristus går förbi, nr. 182)

Ta emot dagens text via e-post

email