"Vi måste vara ödmjuka"

Du bör lyda — eller leda — med mycket kärlek. (Smedjan, nr. 629)

Pertransiit benefaciendo. Vad gjorde Jesus Kristus för att sprida så mycket gott, och endast gott, varhelst han gick? De heliga evangelierna har givit oss en annan biografi av Jesus, sammanfattad i tre ord på latin som ger oss svaret: erat subditus illis, han lydde. I dag, då omgivningen är full av olydnad, förtal och splittring, måste vi hålla lydnaden i särskild aktning.

Jag är en varm anhängare av friheten, och just därför tycker jag så mycket om den kristna dygden lydnad. Vi måste känna att vi är Guds barn, och leva med längtan att göra vår Faders vilja. Att göra allt enligt Guds vilja, helt enkelt för att vi vill det, vilket är det övernaturligaste skäl som finns.
Opus Deis anda, som jag har försökt leva och lära ut i mer än trettiofem år, har fått mig att förstå och älska den personliga friheten. När Gud vår Herre skänker människorna sin nåd, när han kallar dem med en specifik kallelse, är det som om han sträckte ut en hand åt dem: en faderlig, kraftfull och framför allt kärleksfull hand, för han söker oss en och en, som sina egna döttrar och söner, och för att han känner vår svaghet. Herren förväntar sig av oss att vi skall göra ansträngningen att fatta den hand som han sträcker ut åt oss. Gud ber oss om en ansträngning, ett bevis på vår frihet. Och för att kunna göra denna ansträngning måste vi vara ödmjuka, vi måste känna oss som små barn och älska den välsignade lydnad som är vårt svar på Guds välsignade faderskap. (När Kristus går förbi, nr. 17)

Ta emot dagens text via e-post

email